onsdag 28 mars 2012

Ölbyggning på Monks

När jag fyllde fick jag av Helen en kurs i ölbyggning på Monks i Stockholm. I lördags var det dags för oss (ja Helen var också med) och brygga vårt öl. Receptet baserades på en Amerikansk IPA och vi fick vara med från "vatten till öl" :) Denna upplevelse är något som jag verkligen kan rekommendera. Bra upplägg i form av små grupper så alla får vara med. Vi höll på från kl. 13:00 och fram till ca 19:00. Efteråt blev vi kvar och Malin dök upp och vi beställde in mat och goda öl. Jag hade inte med någon "finkamera" så bilderna är tagna med min iPhone så vi får ha lite överseende med det. Mer info om vad vi upplevt finner ni på denna länk, http://www.monkscafe.se/bryggkurser.html
Här kommer några bilder
I flaskorna finns jästen som vi tillsatte det sista vi gjorde. De små burkarna framför innehåller olika sorters malt som vi fick provsmaka.

Visst ser det gott ut :) Här blandas malten och vattnet samtidigt som det värms upp till rätt temperatur.

Här städar vi efter oss, malten har silats bort och den  går här ner i en kvarn och sedan ut i avloppet.

Här ser ni en säck malt av sorten Pale Ale, den hade vi mest av i vårt recept.

Här tillsätts som sist i processen jästen, sedan försluts och lagras ölen i ca 7-10 veckor innan de tappas upp på fat och vi får boka in för att komma och avnjuta ölen. Med tanke på att både jag och Helen bryggde så kommer vi få varsitt fat, a 9 liter :)

Vi satt som sagt kvar på kvällen och åt mat på Monks. Jag valde musslorna och shit vilka musslor! De absolut bästa musslorna jag någonsin smakat. Ett måste för de som gillar musslor. Jag åt nästan 1kg själv :) Klicka på texten för att komma till menyn. "Musselmenyn"

Till sist en bild på en riktigt god öl :)
Over and out!
Kenny & Helen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar